Jednoho dne vám z ničeho nic zazvonil telefon a na druhé straně se ozval hlas tu s nabídkou výhodné smlouvy na dodávku plynu, elektřiny nebo mobilního tarifu… V poslední době se mezi našimi klienty objevují telefonáty, které nabízejí i “výhodnější” a zpravidla také levnější pojištění. Pod legendou nejrůznějších organizací nabízejí “povinnou” kontrolu vašich pojistných smluv… Pod vidinou úspory peněz někteří naši klienti podlehnou a uzavřou si nové pojištění, zpravidla s horšími parametry.
Pojistný trh v České republice mají pojišťovny rozdělený. Většina lidí již nějaké to pojištění uzavřené má. Nových klientů je málo, zpřísňují se i požadavky na výkon zprostředkovatelské činnosti v pojišťovnictví. Hodně zprostředkovatelů ukončilo svojí činnost a jejich klienti často tzv. visí ve vzduchu. Noví zprostředkovatelé musí vynaložit více úsilí, aby našli nového klienta a tak se často uchylují k nečestným praktikám. Pod záminkou nutné kontroly pojistné smlouvy z nařízení různých pojišťovacích asociací nutí klienty ke schůzkám na kterých jde zpravidla o ukončení současné smlouvy a sjednání nové, za kterou je největší odměna.
Vzhledem k tomu, že se s podobnými praktikami neztotožňujeme, neprovádíme je a komunikujeme výhradně s našimi klienty, doporučujeme každému, kdo má sjednané jakékoli pojištění, aby udržoval kontakt se svým zprostředkovatelem. Každou “nutnou” kontrolu konzultoval s ním. On by měl totiž znát nejlépe situaci na pojistném trhu, vaše pojistné potřeby i vaše finanční možnosti. Setkáváme se i v našich řadách s klienty, kteří si již nepamatují s kým pojištění uzavřeli. Vždy jsme jim však schopni doložit historii jejich pojistné smlouvy a důvod, proč je oslovujeme. Děkujeme všem, kteří si váží naší práce a oceňují ne jen sjednání samotné pojistné smlouvy, ale především důvěřují naší společnosti po celou pojistnou dobu při výkonu klientského servisu. Nesmírně si této důvěry vážíme.
Protože s nekalými praktikami sjednávání násilných schůzek se setkal u svých zákazníků i časopis dTest, dovolujeme si převzít příběh který zveřejnil na svých stránkách dne 24.1.2014 v plném znění.
Falešná asociace – nová praktika pojišťovacích agentů
Na naši poradenskou linku se obrátila spotřebitelka, kterou kontaktovala Asociace pojišťoven České republiky, prý za účelem kontroly smlouvy o životním pojištění. Až na osobní schůzce se zástupce této neexistující organizace představil také jako pracovník makléřské společnosti.
Asociace pojišťoven ČR neexistuje; jedinou skutečnou oborou organizací je Česká asociace pojišťoven. Názvy jsou podobné, ale pro spotřebitele představují zásadní rozdíl. Takzvaná Asociace pojišťoven ČR je totiž jen fiktivním subjektem, kterým se zaštiťuje operátorka při sjednávání schůzky spotřebitele s pojišťovacím agentem. Ten pak spotřebiteli nabídne uzavření nové smlouvy, z níž má provizi, a často ho přiměje ke zrušení původní, třeba i výhodnější smlouvy.
Volající operátor zná osobní údaje volaného a tvrdí, že Asociace má zákonnou povinnost kontrolovat podmínky jeho životního pojištění. Zákon žádnou povinnost kontrolovat podmínky smluv nestanoví a společně s nepravdivým tvrzením o existenci Asociace pojišťoven ČR se tedy jedná o klamavou obchodní praktiku podle zákona o ochraně spotřebitele. Cílem hovoru je sjednání schůzky se zástupcem Asociace, který pak spotřebiteli sdělí, že pracuje rovněž pro makléřskou společnost. Jde jen o jiný způsob, jak se dostat spotřebiteli do domácnosti. Důrazně varujeme spotřebitele, aby si předem ověřili identitu volající organizace i osoby, s níž se mají setkat. Je třeba nepodlehnout nátlaku, na místě nerušit žádné smlouvy a trvat na dostatečné lhůtě k prostudování veškerých dokumentů a pojistných podmínek.
Poškozenými jsou v tomto případě nejen spotřebitelé, ale také pojišťovny a další instituce, včetně jejich oficiální organizace – České asociace pojišťoven. Tímto jednáním je porušován Kodex etiky v pojišťovnictví, který Česká asociace pojišťoven vydala. Zároveň jde o nekalou soutěž, měly by se tedy bránit i samotné pojišťovny.
(zveřejněno se souhlasem redakce dTest)